Seuraava teksti on koostettu suomeksi Seattle to Brussels Networkin lehdistötiedotteesta, joka on julkaistu CEO:n sivuilla lisenssillä CC Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported.

Komission konsultaatio TTIP-sopimuksen sijoittajaosiosta halventaa demokratiaa
Seattle to Brussels -verkosto [1] on kritisoinut Euroopan komission järjestämää julkista konsultaatiota sijoittajien oikeuksista TTIP-sopimuksessa. Kritiikin mukaan konsultaation tarkoituksena ei ollut rehellisesti yrittää kuunnella ihmisiä, vaan demokratiaa halveksuva myydä Komission teollisuusmyönteistä agendaa. Konsultaation tulokset julkaistiin 13.1.2015.
“Euroopan komissio osoittaa täydellistä piittaamattomuutta ihmisistä, jotka mobilisoituivat joukolla ilmaistakseen vastustuksensa sijoittajien erityiskohteluun TTIP-neuvotteluissa. Komission 13.1. julkaisema tiedote on taas uusi todiste siitä, että TTIP-neuvottelut ovat vaarallinen Troijan hevonen, jota ajavat yhtiöt ihmisten ja ympäristön suojan kustannuksella.” kommentoi Maan ystävien Paul de Clerck, Seattle to Brussels -verkoston jäsen.
TTIP-sopimuksen sijoittajaosion kohdattua kiihkeää vastustusta, komissio toteutti asiasta julkisen konsultaation kesällä 2014. Lähes 150000 ihmistä antoi vastauksensa – tämä on kaikkien aikojen suurin luku EU-konsultaatioissa. Ylivoimainen enemmistä (yli 97%) ilmoitti vastustavansa sijoittaja-valtio-riitojenratkaisumenettelyä (ISDS) TTIP:ssä ja muissa EU:n kauppasopimuksissa, kuten jo loppuun neuvotellussa EU:n ja Kanadan CETA:ssa. [2] Komission vastaus konsultaatioon osoittaa, että komissio sivuuttaa nämä mielipiteet samalla kun valmistelee lisää konsultaatioita. [3]
“Ihmiset ovat ilmaisseet selvästi mielipiteensä yhtiöiden superoikeuksia vastaan TTIP- ja CETA-sopimuksissa. Mutta sen sijaan että komissio kuuntelisi ihmisiä, se järjestää lisää konsultaatioita TTIP-sopimuksesta, ja jättää vaaralliset sijoittajien oikeudet CETA:ssa koskematta. Kuinka paljon välinpitämättömyys demokratiasta voisi enää syventyä?” kommentoi Corporate Europe Observatoryn Pia Eberhardt, myös Seattle to Brussels -verkoston jäsen.
Komission vastaus osoittaa myös, että se käsittää niin sanotun uudistusagendansa CETA:ssa oikeana tapana viedä eteenpäin kansalaisten huolia. Hiljattain julkaistu analyysi CETA:n sijoittajakappaleesta osoittaa kuitenkin, että EU:n lähestymistapa voi altistaa EU:n ja sen jäsenvaltiot yhtiöiden nostamien haasteiden aallolle, jotka rajoittaisivat julkista valtaa kaikilla tasoilla. Se myös perustaisi välimiesmenettelyn, joka on täysin ala-arvoinen EU:n ja USA:n kansallisiin oikeusjärjestelmiin verrattuna. [4]
“Komission niin sanottu uudistusagenda ei millään tavoin puutu ISDS-järjestelmän perustaviin puutteisiin. Ulkomaalaisilla yhtiöillä olisi edelleen suuremmat oikeuden kuin kotimaisilla yrityksillä ja kansalaisilla, ja kolmesta juristista koostuvat kansainväliset tribunaalit päättäisivät, mitkä säännöt ovat oikein tai väärin – huolimatta kansallisista laeista, oikeusistuimista ja demokratiasta” kommentoi belgialaisen kehitysjärjestön 11.11.11:n Marc Maes, myös Seattle to Brusselsin jäsen.
Verkoston edustajat painottivat myös, ettei ole mitään syytä luoda erityistä oikeudellista järjestelmää suojelemaan yhtiöitä omien tekojensa seurauksilta, sillä ne ovat kykeneviä arvioimaan riskejä ja näiden riskien tuottoa. Jos riski on liian suuri, vaihtoehtoja – kuten yksityisiä vakuutuksia tai tavallisia valtiollisia tuomioistuimia – on jo olemassa.
Seattle to Brussels -verkosto rohkaisee kansalaisjärjestöjä ja -toimijoita lisäämään painetta Euroopan komissiota, EU:n jäsenvaltioita ja Euroopan parlamenttia kohtaan seuraavina kuukausina, jotta ISDS-järjestelmä haudattaisiin pysyvästi.
Viitteet
[1] Seattle to Brussels -verkosto käsittää kehitys, ympäristö, ihmisoikeus-, naisten- ja viljelijöiden järjestöjä, ammattiyhdistyksiä ja sosiaalisia liikkeitä, jotka työskentelevät yhdessä aidosti kestävän, oikeudenmukaisen ja demokraattisen kauppapolitiikan luomiseksi Eurooppaan. Verkkosivut
[2] Komission konsultaatioon antaman vastauksen mukaan 97% vastauksista oli lähetetty kollektiivisesti verkkoalustojen kautta etukäteen määritellyillä vastauksilla. Katso myös Euroopan Maan ystävien mediabriiffaus “Consultation or Cover Up?” 12.1.2014.
[3] Vaikka komissio väittää, että kaikki konsultaatioon annetut vastaukset otetaan huomioon käypinä vastauksina, se tuntuu sivuuttavan kaksi kategoriaa vastauksista: vastustus ja huolten ilmaisu TTIP-sopimusesta yleensä sekä vastustus tai huolten ilmaisu liittyen ISDS-mekanismiin TTIP-sopimuksessa. Ensimmäiseen kategoriaan liittyen komissio sanoo, että vaikka se huomioi nämä viestit, konsultaation arvion täytyy keskittyä lausuntoihin, joissa on vastattu konsultaation kysymyksissä esitettyihin erityisiin aspekteihin liittyen. Toiseen kategoriaan liittyen komissio sanoo, että tähän kysymykseen tulee vastata huomioiden EU:n pyrkimykset uudistaa investointisuojaa ja ISDS-järjestelmää merkittävästi, ja arvioiden näitä pyrkimyksiä. Tämä osoittaa selvää piittaamattomuutta vastauksista, sillä ihmiset olivat niissä tehneet selväksi, että he vastustavat sijoittajien oikeuksien lisäksi komission uudistusagendaa.
[4] Katso raportti Demokratia kaupan – CETA:n investoijia suojelevat säännökset uhkaavat yleistä hyvää Kanadassa ja EU:ssa, jonka 15 kansalaisjärjestöä julkaisivat marraskuussa 2014.